top of page
Zoeken

LEERJAAR 2 Persoonlijk leiderschap

  • whroost
  • 20 dec 2023
  • 9 minuten om te lezen

Ontwikkeldoelen

2 ontwikkelen doelen zijn nodig, bij ieder ontwikkeldoel mogen oneindig zoveel acties aan vastzitten.

Ontwikkeldoel 1: Professionele website kunnen bouwen

Acties om te ontwikkelen: inleesactie, module website bouwen volgen Avans.

 

Ontwikkeldoel 2: Onderhandeling skills vergroten

Acties om te ontwikkelen:

 

Website link

leerdoel 1 onderhandelen

Om er achter te komen wat onderhandelen nu precies is, ben ik bezig geweest met een inleesactie. Vervolgens ben ik gaan onderzoeken welke manieren er zijn om mijn onderhandel skills te verbeteren.

Ik ben erachter gekomen dat er verschillende zelfhulpboeken, YouTube filmpjes en podcasts zijn over dit onderwerp. Omdat de informatie via YouTube allemaal gratis is, ben ik daarmee begonnen. Hieronder staan de links naar de filmpjes.

YouTube filmpjes

Ook ben ik op zoek gegaan naar boeken die ik kon lezen waar ik waardevolle informatie uit kon halen. Ik heb 3 boeken uitgekozen die mij het meest waardevol leken. En heb van ieder boek een korte samenvatting gemaakt.

Getting to yes

1. Onthoud dat je altijd onderhandelt met andere mensen die net als

jou zijn in veel opzichten.

2. Kom niet in een discussie met de oplossing die je wilt, overweeg alle opties om tot een

een win-winresultaat.

3. Bereid je goed voor en al je onderhandelingen zullen goed verlopen.

Les 1: Iedereen met wie je onderhandelt, is een mens, net als jij.

Hoewel het mooi zou zijn, zijn gesprekken nooit een simpele discussie over feiten door twee mensen die volledig rationeel zijn. In werkelijkheid heb je altijd te maken met twee verschillende kanten van het verhaal, twee verschillende interpretaties van de werkelijkheid.

Het is belangrijk om te onthouden dat degene met wie je te maken hebt zijn eigen waarden

emoties, ervaringen en persoonlijkheden in de onderhandeling inbrengt en jij ook. Dat maakt het

makkelijker om te herkennen wanneer je niet op dezelfde golflengte zit!

Onthoud ook dat iedereen anders reageert op dezelfde omstandigheden. Sommigen kunnen agressief worden na een lange en intense discussie, terwijl anderen defensief worden. Helaas kunnen deze emoties zorgen voor een volledig onproductief gesprek worden.

Je zou geneigd kunnen zijn om rationele argumenten te gebruiken om de situatie te kalmeren, maar dat zal niet werken als er emoties in het spel zijn. Elke onderhandeling heeft altijd deze twee aspecten, de feitelijke en emotionele aspecten. Hoewel het onmogelijk is ze te scheiden, is het belangrijk elk te herkennen en het potentieel dat ze hebben om dingen moeilijk te maken.

Dit betekent dat je intense emoties zoals angst of woede moet aanpakken en verwerken. Je moet empathie nodig hebben, goed luisteren, en het standpunt van de andere persoon in overweging nemen als je tot een bevredigende oplossing komen.

Les 2: Als u een win-win resultaat wilt bereiken, moet je elke optie overwegen in plaats van je te concentreren op één oplossing.

Denk aan de laatste keer dat u met iemand moest onderhandelen. Ging je naar binnen met een duidelijk beeld van wat je wilde? Was je vastbesloten om het hoe dan ook te laten gebeuren? De kans dat als dat het geval was, het niet ging zoals je verwachtte.

Fixeren op oplossingen werkt niet, omdat het maar naar één kant van het probleem kijkt.

probleem. Als je een gesprek met mij hebt en niet overweegt wat in mijn belang, dan heb je het heel moeilijk om mij van iets te overtuigen.

In plaats daarvan moet je je openstellen voor allerlei mogelijke oplossingen. Je moet er ook voor zorgen dat beide mensen gelukkig zijn met één van hen voordat je ermee instemt.

Als iemand je vertelde dat je moest beslissen wie de Nobelprijswinnaar zou worden, zou je zou je niet meteen een persoon kiezen. Je zou een lijst maken van mensen die het zouden verdienen en uit die lijst kiezen. Onderhandelingen zouden op dezelfde manier moeten verlopen.

Denk aan alle onderhandelingen die uit twee delen bestaan:

1. Identificeer en bespreek alle mogelijke oplossingen, en overweeg zelfs extreme opties.

Raadpleeg indien nodig deskundigen, teken het uit, of brainstorm met elkaar.

2. Word het eens over de oplossing die het best aan jullie beider behoeften voldoet.

Les 3: De beste resultaten krijg je als je je onderhandelingen goed voorbereidt.

onderhandelingen goed voorbereidt.

Om je voor te bereiden op een onderhandeling, moet je zoveel mogelijk leren over alle aspecten van waar je aan begint. Verzamel alle mogelijke informatie en bekijk die zorgvuldig.

Je moet de mensen en de context van de situatie kennen om je goed te kunnen voorbereiden.

Bedenk wat de waarden van de ander zijn. Wat zijn hun doelen en belangen? Zijn de belangen van hun bazen of echtgenoten belangrijk? Zijn er andere factoren die van invloed kunnen zijn op wat ze willen?

Door je zo goed mogelijk voor te bereiden, begrijp je genoeg om je punt goed over te brengen. je zult ook de kans aanzienlijk vergroten dat je tot een eerlijke conclusie komt voor beide kanten.

Als je onvoorbereid bent, zul je waarschijnlijk jouw tijd verspillen door onvoorziene emoties, vooroordelen en veronderstellingen.

Je moet ook rekening houden met de logistiek van je discussie. Waar zal het gebeuren en op welke tijd? Is het beter om het persoonlijk te doen, aan de telefoon, of per e-mail? Als je een deadline vaststelt, zal dat helpen of erger maken?

Het kan tijd kosten om alle details te overwegen, maar dat zal u voorbereiden om de onderhandeling voor beide partijen tot een positieve ervaring te maken. En door dat te doen is de kans veel groter om te eindigen met een oplossing waar iedereen blij mee is!

Never split the difference

1. Bouw vertrouwen op door te spiegelen en de juiste toon te gebruiken.

2. Label de emoties van de ander om jezelf goed te positioneren in een onderhandeling.

3. Doe het rustig aan, accepteer geen eisen en sluit geen compromissen.

Les 1: Door de ander te spiegelen en een goede toon te gebruiken zal je helpen vertrouwen op te bouwen.

Een goede manier om iemands vertrouwen te winnen en hem of haar zover te krijgen dat ze zich voor je openstellen is de actieve luistermethode. Actief luisteren is luisteren naar mensen op een manier die de ander het gevoel geeft het gevoel krijgt dat je hem begrijpt.

Een van de beste manieren om dit te doen is door te spiegelen, of te herhalen wat de persoon zegt maar met een vraag. Als ze dit doen kun je meer stukjes informatie uit de andere partij halen.

De andere persoon zal eerder praten omdat spiegelen hem het gevoel geeft dat je op hen lijkt. Dit gevoel zal hen helpen je te vertrouwen, wat hen op zijn beurt meer geneigd maakt om te praten en een oplossing te vinden.

De toon van je stem is ook een belangrijk aspect van het winnen van vertrouwen. Ben je ooit beledigd, niet door iets wat iemand zei, maar door de manier waarop hij het zei? Als je je zich zorgen maakt dat de andere persoon nerveus of overstuur raakt, probeer dan een diepe en zachte stem te gebruiken die een langzame geruststelling is. Dit zal hen geruststellen en het waarschijnlijker maken dat ze informatie zullen delen.

De meeste situaties zullen echter vragen om uw meer positieve of speelse stem. Deze maakt het dat je empathisch en meegaand bent. Een manier om je te helpen dit te doen is door te glimlachen terwijl je spreekt. Het komt door in de manier waarop u praat en stelt anderen op hun gemak.

Les 2: Benoem de gevoelens van de ander om tactische empathie te krijgen.

Wanneer je met iemand wilt onderhandelen, negeer dan niet hun emoties, maar toon eerder empathie voor jouw voordeel. Dit betekent niet dat je het met hen eens moet zijn, het betekent alleen dat je de dingen vanuit hun perspectief probeert te zien. Door hun gevoelens te begrijpen, en  ze te verwoorden, kun je jezelf beter positioneren in de onderhandeling.

Dit doe je door de gevoelens van de ander te benoemen en te erkennen. Door dit te doen zal de ander kalmeren, en op zijn beurt zal hij rationeler handelen. Wanneer iemand onze emoties labelt of wij die van een ander labelen, tonen studies aan dat het rationele deel van onze hersenen activeert op hersenscans.

Dit werkte voor de auteur toen hij onderhandelde met vier voortvluchtigen die volgens hen dat ze automatische wapens hadden verstopt in een appartement. Hij sprak met hen om uit te vinden hoe ze zich voelden en labelde die gevoelens. Hij erkende dat ze bang waren om te vertrekken omdat ze bang waren om neergeschoten te worden of terug te gaan naar de gevangenis. Na zes uur gaven de voortvluchtigen zich over. Ze vertelden de auteur dat zijn gesprek met hem hen had gekalmeerd.

Les 3: Doe het rustig aan en sluit geen compromissen met de tegenpartij.

Langzaam aan doen en geen compromissen sluiten tijdens een geschil helpt je om te eindigen met een betere oplossing. De auteur leert dat compromissen sluiten of "het verschil delen" altijd een slecht idee is en ten koste van alles moet worden vermeden. Iedereen heeft gedachten die ze niet willen delen of misschien of zijn zich er niet van bewust, dus als ze om iets vragen, kun je er niet zeker van zijn dat dat is wat ze werkelijk willen. Daarom lost iemand geven waar hij om vraagt niet altijd het echte probleem op. Daarom is het zo belangrijk om je niet te haasten, ook al zijn er deadlines. Je moet ervoor zorgen dat je zoveel mogelijk te weten komt over de andere partij. Als je je haast, is de kans groter dat je een vertroebeld oordeel hebt. De waarheid is dat de meeste deadlines die mensen stellen willekeurig en flexibel zijn, dus neem je tijd zodat je de beste oplossing kunt creëren.

Getting past no

Overkomen van de 5 barrières voor onderlinge overeenstemming

Belemmering 1: Je natuurlijke reactie om uit te halen onder stress of angst.

Herstel je mentale balans. Blijf gericht op wat je wilt bereiken. Verwijder je gevoelens uit de situatie.

"Ga naar het balkon om een hoger perspectief te krijgen.

Barrière #2: De negatieve emoties van de andere kant.

Weersta het om meegezogen te worden in een ruzie. Help de andere partij haar mentale kalmte te herwinnen. Maak negatieve emoties onschadelijk door het tegenovergestelde te doen van wat zij verwachten. Ze verwachten dat je je gedraagt als een tegenstander. Kies in plaats daarvan hun kant, luister en erken hun punten en gevoelens.

"Stap naar hun kant" om samen het probleem onder ogen te zien.

Barrière #3: De andere kant graaft zich in een positie en probeert je zover te krijgen dat je toegeeft.

Wijs hun standpunt niet af. Dit zal er alleen maar toe leiden dat zij zich verder ingraven. Doe het tegenovergestelde. Accepteer wat ze zeggen en zie het als een poging om het probleem aan te pakken. Doe alsof zij uw partner zijn en oprecht geïnteresseerd zijn in het oplossen van het probleem.

"Herformuleer hun standpunt om het probleem aan te pakken.

Belemmering #4: De ontevredenheid van de andere partij over de voorgestelde overeenkomst.

De andere partij kan ontevreden zijn of niet overtuigd van de voordelen. Duw ze niet onder druk, maar doe het tegenovergestelde

"Bouw een gouden brug" tussen hun belangen en het jouwe. Help hen hun gezicht te redden door het resultaat op een overwinning voor hen te laten lijken.

Barrière #5: De andere partij ziet de onderhandelingstafel nog steeds als een win-verlies voorstel.

Neem geen toevlucht tot bedreigingen of dwang.

"Gebruik macht om op te voeden" door hen te laten zien dat zij alleen niet kunnen winnen, maar alleen samen met jou.

Podcasts

Ik heb een reeks van podcast gevonden die over het onderwerp onderhandelen gaan. De podcast waar ik mee ben begonnen heet: Onderhandelaars onder elkaar.

Onderhandelaars onder elkaar

De onderhandel tafel

leerdoel 2 website bouwen

Mijn 2e leerdoel is om eigenhandig een website te kunnen bouwen. Om hier

 

Feedback leerdoelen

Ik heb 5 mensen in mijn omgeving gevraagd om feedback te geven over mijn leerdoel.

Vind je dat ik voldoende onderzoek heb gedaan van te voren?

1.      Heb je het idee dat ik iets geleerd heb van mijn acties?

2.      Wat zou ik beter hebben kunnen doen?

3.      Heb je nog meer feedback?

 

Keanu van Heugten

1.      Vind je dat ik voldoende onderzoek heb gedaan van te voren?

Ik denk dat je op deze onderwerpen oneindig door had kunnen gaan, maar dit is een prima basis geweest voor wat je eruit wilt halen.

2.      Heb je het idee dat ik iets geleerd heb van mijn acties?

Je hebt de website gebouwd en is operationeel, plus de boeken lijken mij uitgelezen.

3.      Wat zou ik beter hebben kunnen doen?

Kijk verder wat je nog meer zou kunnen doen om de website helemaal volledig te maken met andere content, filmpjes misschien.

4.      Heb je nog meer feedback?

Probeer de volgende keer niet te snel tevreden te zijn.

 

 

Mathijs Rademakers

1.      Vind je dat ik voldoende onderzoek heb gedaan van te voren?

Misschien had je nog wat meer uren erin kunnen steken, de meeste acties lijken oppervlakkig.

2.      Heb je het idee dat ik iets geleerd heb van mijn acties?

Ja ik denk het wel. Mocht je het nog beter willen laten zien, dan zou ik een filmpje erbij zetten waarin jij jouw onderhandel vaardigheden toepast.

3.      Wat zou ik beter hebben kunnen doen?

Ik zou voor de volgende keer een andere leerdoel uitkiezen dan een website bouwen.

4.      Heb je nog meer feedback?

Nee. Ik denk dat je een meer commercieel leerdoel erbij moet zoeken voor de volgende keer.

 

Bram Lemmens

1.      Vind je dat ik voldoende onderzoek heb gedaan van te voren?

Ja ik denk van wel. Je hebt genoeg acties ondernomen.

2.      Heb je het idee dat ik iets geleerd heb van mijn acties?

Volgens mij wel, je hebt veel boeken gelezen en de website zelf gemaakt.

3.      Wat zou ik beter hebben kunnen doen?

Misschien nog meer boeken lezen en langer aan de website kunnen werken.

4.      Heb je nog meer feedback?

Nee ik denk dat het allemaal prima is gedaan.  

 

Dirk Roost

1.      Vind je dat ik voldoende onderzoek heb gedaan van te voren?

Ik kan dat niet zo goed hieraan zien. Ik denk dat er niet genoeg hiervan gedocumenteerd is.

2.      Heb je het idee dat ik iets geleerd heb van mijn acties?

Ja absoluut heb je iets geleerd, alleen is de vraag hoeveel en wat kun je hiervan toepassen in de praktijk.

3.      Wat zou ik beter hebben kunnen doen?

Ik denk dat over het algemeen er meer gedaan had kunnen worden, en ook meer gedocumenteerd van wat precies. Verder zou ik een ander leerdoel hebben gekozen dan de website bouwen, dit was al een eis dat er een website zou moeten komen.

4.      Heb je nog meer feedback?

Ja het bovenstaande eigenlijk.

 

Kris Vermeulen

1.      Vind je dat ik voldoende onderzoek heb gedaan van te voren?

Ja op zich wel, ik zie wel dat je eerst bent gaan kijken wat het precies inhoudt.

2.      Heb je het idee dat ik iets geleerd heb van mijn acties?

Ja dat lijkt mij wel, als je zoveel tijd erin hebt gestoken en dingen hebt gemaakt.

3.      Wat zou ik beter hebben kunnen doen?

Ik dat je misschien nog wat uitgebreider je website had kunnen invullen.

4.      Heb je nog meer feedback?

Nee op het moment eigenlijk niet.

 

Bewijsstukken




 


 
 
 

Recente blogposts

Alles weergeven
LEERJAAR 4 Persoonlijk Leiderschap

Leerdoelen Communicatie/leiderschap TSFC & Zoektocht naar Carrière PCDA Carriere Om eerst erachter te komen wat ik moet doen om mijn...

 
 
 

Opmerkingen


bottom of page